LIFE IN PLASTIC AIN’T FANTASTIC

Zo’n 80 tot 120 biljoen kilo plastic – dat gaat wereldwijd verloren door slechte recycling. Het meeste plastic wordt maar één keer gebruikt en verdwijnt vervolgens in de plastic soep. Als we zo doorgaan, drijft er in 2050 meer plastic in de zee dan dat er vissen in rondzwemmen.

GA JIJ MET ONS DE PLASTIC FREE CHALLENGE AAN?

Kan het ook anders? Volgens de initiatiefnemers van Plastic Free July wel! De actie werd in 2011 gestart in Australië onder het motto ‘choose to refuse’ en heeft wereldwijd inmiddels meer dan een miljoen volgers. De bedenkers willen de aandacht vestigen op het uitdijende probleem dat single-use plastic vormt maar daar laten ze het niet bij: ze dagen je uit om te proberen het tenminste 30 dagen lang anders te doen. En jij bepaalt zelf hoe ver je daarin gaat. Begin je klein met het vermijden van take away plastic zoals rietjes, flesjes en dekseltjes op koffiebekers.? Heus, je leven is ook mooi zonder. Ga je voor het vermijden van verpakkingen die je eenmalig gebruikt? Of ga je er met gestrekt been in en wil je echt alle plastic vermijden?

 

Inspiration for creation

Naast plastic afval reduceren bij consumenten moet het plastic ook vervangen worden bij de productie.
Hier is The New Plastic Economy (https://newplasticseconomy.org/) druk mee bezig. Het is een grote organisatie van 10 miljoen dollar die overheidsinstanties, bedrijven en studenten samen brengt om innovatieve producten te designen om binnen de economie en buiten oceaan te houden.

Ook in Nederland worden er nieuwe vooruitstrevende initiatieven gestart. In Rotterdam is bijvoorbeeld in juni 2017 de Plastic Gilde 010 officieel opgericht. Verschillende bedrijven met verschillende expertises binnen het recyclen van plastic werken nu officieel samen.
Het doel? Plastic afval verminderen en het afval dat weggegooid wordt weer waardevol te maken. Dat afval (en de producten die eruit ontwikkeld worden), moeten binnen de wijk blijven. Plastic uit Spangen blijft dus in Spangen. Doordat Rotterdammers (en de wijken waarin ze wonen) betrokken worden, raken meer mensen geïnteresseerd.