30 dagen plastic-free

Blue Seaconomy – Een schonere, blauwere oceaan zonder plastic

Gisteren bezochten, een aantal collega’s en ik, de film ‘A Plastic Ocean’ in het Parktheater in Eindhoven. Het werd georganiseerd door ‘Searious Business’, een organisatie die met vele bedrijven samenwerkt om innovatieve ideeën te bedenken met als doel om onze plastic consumptie radicaal te verminderen.

De beelden die we daar zagen zijn niet gemakkelijk uit je geheugen te spoelen. De film sneed het  probleem aan dat we met onze samenleving de oceaan vervuilen door al het plastic wat er in terecht komt; per minuut wordt er zo’n 20.000 kilo plastic in de oceaan gedumpt. Die enorme lading aan plastic wordt vervolgens opgegeten door vissen die het verschil tussen een visje en een stuk plastic niet zien. Dit resulteert in 1 op de 4 vissen die rond zwemmen met plastic in hun maag.

Wie maakt het verschil?

Het klinkt als een enorme klus om al het plastic uit de oceaan te halen en de oceaan weer zo te maken zoals hij hoort: schoon, kristal blauw en vol met leven en diversiteit. We mogen niet blijven zwemmen in een zee van machteloosheid. We zeggen ‘oh wat erg’ en gooien vervolgens ons plastic cola flesje zonder bewustzijn in de prullenbak.

Jij, ik en iedereen die een verschil wilt maken, kán een verschil maken!

Als je elke dag bij de koffiewinkel op de hoek vraagt voor een papieren bekertje in plaats van een plastic, of vraagt of ze je zelf meegenomen bekertje willen vullen, zul je wellicht niet serieus worden genomen. Maar op den duur ziet het meisje achter de bar wat je aan het doen bent, en voor dat je het weet inspireert ze 100 mensen, en wilt de winkelt geen plastic meer verkopen.

Met de mindset dat alle beetjes helpen, willen wij vanuit het Blue Engineering een steentje bijdragen en anderen inspireren ook bewuster te zijn met hun plastic gebruik.

30 dagen plastic-free challenge

In de maand oktober gaan wij daarom met heel Blue Engineering geen plastic meer weg te gooien.
Al het plastic dat we toch weg moeten gooien houden we apart tot het eind van de maand. Dan bekijken hoeveel plastic we normaal gesproken wel niet weggooien.

De impact van deze actie is maar een klein deel van het grote geheel, een druppel in de oceaan. Maar we geloven dat het bewustzijn wat we samen creëren, en de boodschap die we verspreiden, een grotere impact zal creëren als wij ons voor kunnen stellen.

Ga jij ook de challenge aan?