Afscheid met Bloemen

Software oplossing voor Afscheid met Bloemen

Afscheid met Bloemen is een samenwerking van gerenommeerde bloemisten in Nederland met elk een exclusieve regio. Bij Afscheid met Bloemen kun je online persoonlijke afscheidsbloemen bestellen. Elke bestelling gaat naar de aangesloten lokale bloemist in de betreffende regio. Zo zijn klanten verzekerd van de juiste zorg en aandacht en worden de afscheidsbloemen naar wens geleverd.

Omschrijving project

In het huidige systeem van de website wordt een bestelling handmatig doorgegeven aan een bloemist. Dit is tijdrovend en bij verdere groei niet bij te benen. Afscheid met Bloemen heeft daarom bij Blue Engineering de vraag neergelegd dit proces te automatiseren. Communicatie is hierin prioriteit. Het is tenslotte maar één keer mogelijk om de bestelling naar wens te laten verlopen bij een uitvaart.

Engineering

Blue Engineering heeft een portaal ontwikkeld waarin Afscheid met Bloemen kan regisseren hoe de bestellingen in de webshop verwerkt moeten worden naar de klant. Zo wordt er voor gezorgd dat een bestelling door een lokaal aangesloten bloemist gemaakt en bezorgd worden. Vervolgens worden de facturen netjes verwerkt in het portaal en worden bevestigingsmails verzonden naar klant, bloemist en beheerder om zeker te zijn van goede opvolging en duidelijkheid bij alle betrokkenen.

Hiervoor heeft Blue Engineering een koppeling gemaakt tussen een bestaande webshop omgeving, een mailservice die geschikt is gemaakt voor de behoefte en noodzaak van de klant, Exact Business Software en het ontwikkelde portaal (Microsoft Azure omgeving). Dit zorgt ervoor dat het proces van inkomende orders tot aan de facturering volledig ontzorgd wordt. Voor de bestellende klant, de betreffende bloemist en de backoffice van Afscheid met Bloemen is de status volledig inzichtelijk.

Duurzaamheid

Deze koppeling heeft Afscheid met Bloemen veel efficiency opgeleverd; bestellingen gaan direct door, ook in de avonden en weekenden. Hierdoor komen bestellingen nooit te laat en is er 1,5 fulltimer minder nodig voor de backoffice van Afscheid met Bloemen. De administratieve werkdruk bij medewerkers is hierdoor afgenomen.

Daarnaast kunnen bloemen gerichter en tijdig besteld worden door de aangesloten bloemisten, waardoor er minder verspilling is op diverse vlakken. Denk bijvoorbeeld aan minder productverspilling door strakkere afstemming tussen bloemist en backoffice. Ook is er minder ad-hoc communicatie in de vorm van app- en belverkeer nodig.

Afscheid met bloemen ziet in de toekomst nog een aantal opties die ze wensen te optimaliseren, denk aan verdere groei op nationaal en internationaal niveau. Met dezelfde bezetting kan nu de geprognotiseerde groei mogelijk gemaakt worden. 

Onze experts