'The Natural Step' als drijver voor innovatie

Blue Engineering heeft een stip op haar horizon staan: een betere wereld op basis van techniek. Met technische innovatie, geïnspireerd door de natuur, willen wij een wereld ontwikkelen waarin de 17 werelddoelen (http://www.17doelendiejedeelt.nl/) behaalt kunnen worden. Om duurzaamheid toegankelijker en tastbaarder te maken, en te integreren met techniek en innovatie, organiseert Blue Engineering de Blue Creation. Voor deze sessie hebben we Geanne Arkel uitgenodigd. In een informatieve en interactieve sessie zijn we samen opzoek gegaan naar ambitieuze uitdagingen en concrete oplossingen.

Interface is een van s’werelds meest duurzame bedrijven

Geanne van Arkel is ruim 14 jaar werkzaam bij s’werelds grootste tapijttegelfabrikant Interface en is door de jaren heen in de rol gegroeid die ze nu heeft: ‘head of sustainable development’. Interface is o.a. bekend van de Heuga tegel en hebben 3500 medewerkers in 110 landen. Het bedrijf is wereldwijd een van de meest duurzame bedrijven en startte in 1994 ‘Mission Zero’ met als doel om in 2020 geen negatieve impact meer te hebben op de aarde.

De drie speerpunten van duurzame innovatie: ambitie, keten en cross-sectoraal

Geanne neemt ons mee in haar reis. “Ecologie en economie kunnen heel goed samen gaan. We moeten gaan werken als één ecosysteem.” De reis start bij de Mission Zero van Interface en verweeft een drietal speerpunten die belangrijk zijn in duurzame innovatie: #1 het begint met ambitie. We kennen allemaal de term ‘big audacious hairy goals’ en niks is minder waar. Met als kernmethoden biomimicry, the natural step en holistische denkwijzen, werkt Interface zich naar haar ultieme doel toe. #2 werk samen met de hele keten. Door uit te zoomen en je probleem vanuit een ander proces in de keten te bekijken kom je wellicht tot andere inzichten. Beter nog: laat je adviseren door een bioloog! En stel de vraag: what if??! Samen moeten we het doen. Speerpunt #3 onderschrijft onze ambitie: cross-sectoraal samenwerken zorgt voor meervoudige waarde. Juist door verschillende disciplines en sectorel aan elkaar te koppelen kom je tot nu inzichten en een grotere impact.

Duurzaamheid als business model

Duurzaam innoveren is niet alleen voor onze aarde een goed idee, er komen ook andere voordelen voor je bedrijf bij kijken: reduceren van kosten, betrokkenheid van medewerkers en stakeholders, verbeteren van je reputatie, aanjager van innovatie en toekomstbestendigheid van je eigen organisatie in stand brengen en houden. Om dit goed aan te pakken raadt Geanne aan om de Life’s Principle’s van de biomimicry methode te hanteren.

Co-Innovatie is de verbindend term tussen alle methodes, adviezen en theorieën.

En dat is precies wat in het tweede deel van de Blue Creation hebben gedaan. In een groepen van 4 of 5 heeft iedere deelnemer zijn/haar uitdaging opgeschreven om vervolgens in een pressure cooker van elke tafeldeelnemers zoveel mogelijk ideeën te ontvangen. De groepen waren cross-sectoraal met aanwezigen vanuit ASML, De metaalunie, Trias-subsidie, Hafkamp Gerechtsdeurwaarders, engineering, BAM, Bierbrouwerij etc. Juist door deze interdisciplinaire groepen kwamen er verrassende oplossingen zoals overschotten van opgewekte zonne-energie in de zomer te verplaatsen naar de andere kant van de wereld en in de winter vice versa. Transportbanden modulair ontwerpen zodat ze beter hergebruikt kunnen worden. De kool die gebruikt wordt om zwavellucht uit bier te trekken in asfalt te gebruiken, als bodemverbeteraar of luchtvreter en in de bouw huizen of kantoren laten ‘groeien’.

Als Blue Engineering blijven we zoeken naar nieuwe innovaties en cross-sectorale samenwerkingen. Zit jij met een (technische) uitdaging, heb je hulp nodig met het vinden van een duurzame oplossing zowel in milieu als in toekomstbestendigheid? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag.